Följetongen fortsätter
torsdag februari 05th 2009, 00:50
Sparat under: Okategoriserade

Det räcker inte med att den modernistiske Benedikt XVI, i sin företrädares fotspår, redan gjort sin Canossa-vandring till Auschwitz. Nu måste han också servera biskop Williamsons huvud på ett fat åt denna världens härskare, enligt SvT, som tar åt sig en stor del av äran. Faktum är att SvT inte har ”avslöjat” någonting – biskopen har ventilerat sina kontroversiella uppfattningar om Shoah/Förintelsen/Holocaust offentligen åtskilliga gånger de senaste tjugu åren, sedan den första Zündel-rättegången.

SvT-töntarna hade inte behövt åka till Tyskland med tv-kameror; det hade räckt med en timmas googlande. Det är också anmärkningsvärt, minst sagt, att ingen i offentligheten haftintelligens nogatt fråga hur det kommer sig att detta ”avslöjande” publicerades två dagar innan det sändes i svensk tvi Europas största veckotidning Der Spiegel.

Paniken inom den moderna Vatikanen var i och för sig helt förutsägbar.

Vad få förstår idag är vilken oerhört förödande roll det andra Vatikankonciliet (1962-65)spelade, inte bara internt katolskt, utan för den västerländska kulturförödelsen som komma skulleöverhuvudtaget. Nu har undertecknad inte ett primärt funktionellt perspektiv på Kyrkan, jag ser inte främst till hennes sociologiska nytta, men det är likväl adekvat att ta upp den aspekten.

För den som vill få en aning om vilken roll Kyrkan spelat för hela den västerländska civilisationen (när den ännu fanns)kan rekommenderas T.S. Eliots Notes towards a definition of Culture. Eliot blev själv aldrig katolik, men understryker och förklarar katolicismens vitala roll som västerlandets utan jämförelse viktigaste kulturbärande institution.

Som institution imploderade den, mer eller mindre,i och med konciliet. De s.k. katoliker som idag iträder sig rollen som någon sorts företrädare för Kyrkan är inte katoliker i någon rimlig bemärkelse(vi kan återkomma till begreppen materiell och formell om någon modernist vågar plocka upp handsken, men ska inte betunga den genomsnittlige bloggläsaren med alltför tung teologisk terminologi).

Nu ska det understrykas att det inte är för katoliker, utan för ledande judar, som ”judefrågan” står i fokus, vilketväldemonstreras av de senaste veckornas krystademediala moralpanik. Dock har Kyrkan fram till konciliet haft solid integritet i sammanhanget. ”Interreligiös dialog” fanns inte i tidigare påvars begreppsvärld.

En som nyligen (igen) skrivit om katolicismen vs judenheten, apropå den senaste internationellt koordinerade kampanjen, är Kevin MacDonald i The Occidental Observer. Något han behandlar in extenso i Separation and Its Discontents.

http://www.theoccidentalobserver.net/articles/MacDonald-SSPX.html#SSPX


24 kommentarer so far
Leave a comment

JDG: ”De s.k. katoliker som idag iträder sig rollen som någon sorts företrädare för Kyrkan är inte katoliker i någon rimlig bemärkelse (vi kan återkomma till begreppen materiell och formell om någon modernist vågar plocka upp handsken, men ska inte betunga den genomsnittlige bloggläsaren med alltför tung teologisk terminologi).”

Du kan väl göra ett försök? Jag är väldigt nyfiken! Inte heller ryggar jag för tung teologisk terminologi även om jag oftast läser den med väsentligt större andel intresse än genuin förståelse som den enkla lekman jag är.

Kommentar av Brutus 02.05.09 @ 10:54

Fan vad tuff du är då Johan, kanske dags att gå i landsflykt snart igen?

Kommentar av Axel 02.05.09 @ 11:04

Brutus
Nej, bloggformatet medger inte det. Jag utger mig inte heller för att vara någon teologisk expert. Om du är nyfiken finns det ju hur mycket som helst att läsa. Ett verk som kan rekommenderas är Iota Unum av Romano Amerio som utförligen behandlar Kyrkans kris. Det är en tegelsten, men den är minst sagt läsvärd.

En som tydligen har intervjuats som någon sorts representant för Sveriges katoliker i sammanhanget är den gamle tönten Gert Gelotte. Det han representerar: ”Vi är Kyrkan” är inte katolskt i någon rimlig bemärkelse.

Axel
Jag heter Jonas.

Kommentar av admin 02.05.09 @ 12:47

Ja, jag har börjat förstå det på äldre dar, att kyrkan och kristendomen är Europas själ och försvagar man kyrkan så försvagar man Europa – något som man tydligen själva gjorde inom kyrkan på 60-talet med olika ”reformer”.

Intressant tips du ger om T.S. Eliot – har aldrig läst något av honom men jag ska ha en bok som står och dammar i bokhyllan någonstans som heter ”Idén om ett kristet samhälle” vill jag minnas – kan det vara den svenska översättningen måntro?

Kommentar av Nils 02.05.09 @ 16:03

Nils
Reformerna skedde kuppartat av just de krafter de förkonciliära påvarna, inte minst St Pius X, bekämpade. Infiltrationen av Kyrkan hade pågått sedan åtminstone tidigt 1800-tal.
Jag hinner inte skriva utförligare om det nu, men sök på Alta Vendita, t ex.
Jag visste inte att skriften av Eliot jag tipsade om fanns översatt till svenska, men det låter onekligen som om det vore den.

Kommentar av admin 02.05.09 @ 16:22

Alltid lika givande att läsa ännu ett inlägg av en luttrad Traditionalist. Go get them Lionheart!

Kommentar av Maximus 02.05.09 @ 16:57

Vad beträffar Gert Gelotte verkar det som om inte ens moderna svenska katoliker verkar betrakta honom som en av sina egna:

http://kristkonung.se/nova1205gelotteetepiscopus.html

Kommentar av Olof 02.05.09 @ 20:04

Olof
Tack för länken. Det gör det desto mer bestickande att Arborelius egen pressekreterare, Maria Hasselgren, i de diskussioner/debatter rörande SSPX där det varit hon och Gelotte inte har lust/ryggrad att säga detta.

Det är tyvärr, den principlösa moderna katoliken i ett nötskal: bevare oss för Traditionen och principerna – snälla SvT eller Expressen ge oss en klapp på axeln.

Arborelius eller hans pressekretare har väl inte heller gått ut och stått för det som står ovan sedan det senaste tumultet satte igång?

Kommentar av admin 02.05.09 @ 20:14

Jag kan inte dra mig till minnes att jag nyligen har sett något uttalande från Arborelius om Gert Gelotte och hans sekt. Men har det förekommit drunknade det förmodligen i allt rabalder om SSPX.

En av de saker som förvånar mig med den här affären är hur illojalt många högt uppsatta katoliker beter sig gentemot påven. De kritiserar honom helt öppet, vilket är väldigt märkligt. Ett normalt beteende hade varit att de framförde kritik internt men höll masken utåt. Och varför tar inte påven de uppstudsiga biskoparna, kardinalerna, prästerna och teologerna i örat?

Jag får intrycket att den katolska kyrkan befinner sig i fullt kaos och att påvens ställning är väldigt svag.

Kommentar av Olof 02.05.09 @ 21:07

Olof

”Jag får intrycket att den katolska kyrkan befinner sig i fullt kaos och att påvens ställning är väldigt svag.”

Dessvärre är det så. Annars hade inte SSPX grundats. Det är, som sagt en Traditionens ”livbåt”.
Återigen, dock, kaoset som inträder i Kyrkan sammanfaller i tiden med det västerländska samhällets kollaps i stort.

Kommentar av admin 02.05.09 @ 21:49

Ang. Gert Gelotte, GP:s ledarskribent. En konfliktuppstod i GP när Gert skrivit 4 krönikor efter en Palestinaresa.

Ur ”GPs ledarskribent får inte skriva mer om Palestina”, Journalisten, feb 2009:
”Det var 4 texter som bröt mot GPs traditionellt Israelvänliga linje på ledarsidan.
- Det blev ett herrans liv. Peter Hjörne blev väldigt upprörd”

Fri press. Vilken bullshit. Sionister äger och styr våra medier.

Kommentar av j-t 02.05.09 @ 23:03

Jonas, tack för boktipsen!
Kan nämna att ”Idén om ett kristet samhälle” inte är ”Notes…”,
utan en enskild titel.
Den kom ut på svenska 1947 på Hugo Gebers förlag.
Eliot var här starkt påverkad av Jaques Maritains arbeten.

Kommentar av 0aktree 02.06.09 @ 11:58

Man verkar utgå från att påvens agerande är ett misstag, att affären är dåligt skött osv.

Vad tror Du?

Kan det möjligen vara så att vatikanen varit väl underrättade hela tiden – de har vetat redan innan både Faurisson, Zündel och Rudolf att gaskamrarna var ett rykte – och att kyrkans nuvarande agerande beror på att de bedömer att gaskammarmyten sjunger på sista versen?

Den katolska kyrkan befinner sig ju i skarp konkurrens med den reformerade. När gaskamrarna under en 10-årsperiod gradvis avskaffas i det allmänna medvetandet kommer den reformerade kyrkan säkerligan att vara bland de sista med att erkänna fakta. Lutheranska kyrkan jobbar ju intensivt med kollektivt skambeläggande, på ett annat sätt än den katolska kyrkan gör, så det ligger i linje med deras ”affärsidé” att hålla gaslögnen vid liv så länge som möjligt.

Under uppvaknandeperioden konstaterar då förr eller senare alla kristna, lutheranskt troende tyskar att gaskamrarna var en bluff, men att deras egen lutheranska kyrka ändå framhärdar med sina anklagelser.

Om då grannkyrkan har tagit sanningen till sig och visar mod och anständighet genom att agera korrekt i den ”nya” situationen finns det rimlig chans att tysken överväger att byta kyrka.

Kommentar av Civilis 02.06.09 @ 15:20

Civilis

Jag har ärligt talat ingen aning. Kyrkan befinner sig i moraliskt/intellektuellt kaos. Diplomatiskt och strategiskt verkar dock den långt över tusenåriga (historiskt oöverträffade) traditionen seglivad, i vissa avseenden.
Kanske är du inne på rätt spår. Själv vet jag – uppriktigt sagt – inget i nuläget.

Kommentar av admin 02.07.09 @ 01:12

Kollade litet på Uppdrag granskning på nätet:

-Jag tror att 2-300.000 judar blev avrättade men inte att någon blev gasad.

-Om det inte är antisemitism, vad är då antisemitism?

Är det här en parodi på etablissemangets häxjakt, eller är det allvar?

Kommentar av Nils 02.07.09 @ 16:55

Kollar man kommentarer på artiklar och youtube-filmer om Williamson ser man att han har mycket stöd. (såklart finns det även en del hatiska inlägg mot honom). Det är nog fler än man tror som är trötta på WWII hatpropagandan.

Ang. WWII:
DN Kultur 5 feb sid 4 om Finlands påstådda bidrag till förintelsen:
2270 sovjetfångar utväxlades från Finland till Tyskland. Av dessa var 51 judar. Uppgifter har hittats om 6 av dessa. Inte bara överlevde alla 6 kriget. Dom tjänstgjorde alla i tyska underrättelseväsendet.

Henrik Arnstad ger som svar på detta att den tyska hanteringen av fångarna inte har någon betydelse. Finland deltog i förintelsen i och med att överlämningen av judarna kunde innebära dödsdom.

..Min egen uppfattning är att Finlands vapenbroderskap med Tyskland t.o.m. sommmaren 1944 är ett bevis för att gaskammarmord på miljontals människor inte ägt rum. Finland skulle aldrig hålla tyst om något sådant.
100% säkert!

Kommentar av j-t 02.07.09 @ 21:35

Kanske slutar ”affären” med att Williamson tar avstånd från det han sa i tv, vilket ej är detsamma som att han tar avstånd från vad han anser vara sant. För om W anser sin ståndpunkt kring gaskmarar (en icke-teologisk fråga) vara sann så kan ju påven INTE tvinga honom att ljuga enär DET/ljugandet vore att gå emot den katolska läran. Oavsett vilket så torde upståndelsen vara bra för att avslöja Förintelsekulten.

j-t: Arnstads angrepp på tillika kollektiviserande skuldbeläggande av finländarna var otroligt pinsamt och oerhört klent underbyggt, inte minst för att han har som premiss att Förintelsen var känd lång innan kriget tog slut.

Kommentar av redax - reaktion.nu 02.08.09 @ 22:05

Här har STASI-SVT-töntarna – och många, många fler i det s.k. etablissemanget – lite mer ben att gnaga på…

- kan näppeligen smaka angenämt med en sådan bitter eftersmak… :-)

http://www.youtube.com/watch?v=biufVd0R90g&feature=related

Kommentar av Lext 02.10.09 @ 04:47

Måste erkänna att jag blir lite nyfiken. Hur brukar de argumentera de som förnekar att 6 milj gasades. Säger de att de dog på annat sätt eller säger de att de aldrig har funnits? Jag har väl trott på det där fram tills nu men då det är förbjudet att ifrågasätta det i åtminstone Tyskland så verkar det finnas något de vill dölja. Annars kunde de ju låta det diskuteras och lägga fram bevisen.

Kommentar av Sixten 02.10.09 @ 14:25

Man brukar väl ifrågasätta dels siffran, ledarskapet ovanifrån, intentionerna, och förekomsten av gaskamrar? Dvs man behöver inte förneka allting.

Kommentar av Arete 02.10.09 @ 18:05

Lext
Det står på mitt personbevis att jag är född 1971, på ett djupare plan är vi alla födda 1945 ;)

Kommentar av admin 02.10.09 @ 19:09

Det är ingen hejd på vansinnet. Kolla in ”Korrespondenterna-special” ( från torsdag 12 februari, finns på SVT play), där SVT slår sig på bröstet för sitt s.k avslöjande.
Bland annat berättar en nunna för oss att det är värre än mord att förneka (världsreligionen/varumärket) Förintelsen. Hon tillhör ett kloster vars huvuduppgift (!) det är att hålla minnet av nazisternas offer vid liv.

Den journalistiska insatsen är spektakulärt dålig. Varenda varningsklocka torde ringa i en granskande reporters huvud när tal om åtal och fängelsestraff för en åsikt kommer på tal.

En annan detalj är hur man helt låter sig köras över av någon katolsk organisation som de intervjuat, organisationen vill inte att SVT sänder intervjun då den får höra att Williamsson ska figurera i samma program. Detta böjer man sig för! Värdelöst.

Programmet är om möjligt ännu värre än originalet.

Kommentar av Hugo 02.13.09 @ 04:45

Det var inte så vackert att se påvens möte i vatikanen med ett femtiotal av de absolut värsta judarna i hela världen (se 27:10 i inslaget, http://svtplay.se/t/103500/korrespondenterna_special ). Man behöver inte vara antisemit i biologisk bemärkelse för att reagera på det. Om man bortser från allt blod dessa människor har på sina händer, genom t.ex. förespråkande och införande av massinvandring, så handlar det ju om företrädare för uttalat och aktivt antikristna organisationer, som t.ex. anser att julfirande är stötande och arbetar för att få bort julgranar från offentliga platser, etc, eftersom de uppfattar sådant som kristen symbolik.

Kommentar av Atland 02.13.09 @ 19:56

Atland

Kan bara instämma. Det är dock inte första gången genom historien en påve förödmjukats av världsliga makthavare.
Och en tydligare demonstration av den organiserade judenhetens makt (som ju inte finns) i dagens värld går väl inte att tänka sig.
Det påverkar dock inte Kyrkans lära, även om det beklagligtvis missuppfattas så (inte minst av många katoliker).

En som däremot inte ger sig är Biskop Williamson. För den som inte läst den, hans senaste intervju i Der Spiegel: http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,606323,00.html

Kommentar av admin 02.16.09 @ 23:58



Kommentera
Automatiska rad- och styckebrytningar, e-postadressen visas aldrig. Tillåten HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

(måste anges)

(måste anges)